Gimnazjaliści dziennikarzami
Uczniowie Gimnazjów w Nowej Wsi i w Mierzęcicach uczestniczą w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej „IV Władza”, w trakcie którego poznają tajniki dziennikarstwa telewizyjnego oraz techniki reklamy.
Czwartek. Około godziny 15.15. Budynek Gimnazjum Mierzęcicach. W jednej z sal grupa uczniów Gimnazjum w Nowej Wsi i Gimnazjum w Mierzęcicach pracowicie rozkłada statywy, zawiesza oświetlenie studyjne, mocuje kamerę. Na biurku pojawia się profesjonalny sprzęt montażowy. Ktoś kto zajrzałby tu przypadkiem, mógłby odnieść wrażenie, że gimnazjaliści w trakcie rozmowy posługują się szyfrem. Padają słowa “stand up”, “off”, “render”, “voice over”, “news”. Czy to lekcja języka angielskiego z zastosowaniem tajemniczej metody dydaktycznej?! Nie. To cotygodniowe warsztaty dziennikarskie dla uczniów II i III klas gimnazjalnych. W czasie, gdy adepci sztuki operatorskiej, montażu i grafiki zgłębiają jej arkana, inna grupa młodych ludzi poznaje blaski i cienie zawodu dziennikarza. Uczniowie dowiadują się jak przygotować serwis informacyjny, jak zaprezentować prognozę pogody, czy wiadomości sportowe? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi - recepty. Ale kandydaci na dziennikarzy po każdych zajęciach są coraz bliżsi jej poznania. Kilka osób buduje studio telewizyjne wraz z jego pełną obsługą. Co tydzień, staje tu przed kamerą, w świetle lamp studyjnych, kolejnych kilka osób. Wcielają się w rolę reporterów, prezenterów: serwisów informacyjnych, sportowych, prognozy pogody. Nagrania realizują ich szkolni koledzy, którzy chwilę później na montażowym laptopie, w programie „Final Cut” zadbają o to, by wszystko było widać i słychać, a całość przypominała prawdziwy serwis informacyjny, wywiad, czy prognozę pogody. Występy przed kamerą poprzedzają ćwiczenia logopedyczne, których zdaniem jest „rozruszanie aparatu mowy”. W jaki sposób? Oto przykłady: „Jola lojalna i Jola nielojalna. I cóż, że ze Szwecji. Szwed wszedł w drzwi. Czy trzy cytrzystki na Cyprze grają na cytrze? Z czeskich strzech szło Czechów trzech”. Łatwo nie jest, ale po kilku minutach takich ćwiczeń każdy dziennikarz mówi wyraźniej, a „Szwed”, „trzy cytrzystki” i „Czechów trzech” wyraźnie poprawiają humory.
Jak zachęcić do kupna zupełnie niepotrzebnej rzeczy, a jak zniechęcić do wyjątkowej okazji - to ćwiczenia ze sztuki argumentacji. W trakcie zajęć wszyscy poznają techniki autoprezentacji, uczą się publicznych wystąpień i nabierają niezbędnej w takich sytuacjach pewności siebie oraz wiary we własne umiejętności.
- Każdy ma jakieś zalety, trzeba je w sobie odkryć i umiejętnie wyeksponować. Gimnazjalna redakcja zajmuje się relacjonowaniem wydarzeń z życia szkoły. Warsztaty to również okazja do zapoznania się z mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej. Projekt „IV Władza” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. (W tym roku szkolnym projekty realizowano także w sąsiednich gminach).
W projekcie „IV Władza”, realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich uczestniczą gminy Świerklaniec, Bobrowniki, Mierzęcice i Ożarowice. Projekt, w tym roku szkolnym, realizowany w ramach zawartej umowy partnerskiej z „Grupą N” sp. z o.o. skierowany jest do uczniów klas III gimnazjum. Projektem objęto grupę kilkudziesięciu uczniów stojących przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej. W jego ramach prowadzone są kursy i szkolenia m.in. z zawodu: reportera, prezentera, operatora kamery, montażysty, grafika komputerowego, a także techniki autoprezentacji i przekazu werbalnego.