Niezwykła wycieczka do Krakowa
Jednym z głównych punktów wycieczki organizowanej w ramach projektu „Rozwój kompetencji kluczowych szansą dla Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Przeczycach” był najstarszy gmach uniwersytecki – Collegium Maius.
Zwiedzanie uniwersytetu rozpoczęto na dziedzińcu od wysłuchania pieśni akademickiej Gaudeamus Igitur i obejrzenia zabytkowego zegara. W orszaku zegarowym dzieci zobaczyły figury osób związanych z dziejami Akademii Krakowskiej: pedela, królową Jadwigę, króla Władysława Jagiełło, św. Jana z Kęt, Hugona Kołłataja i rektora Stanisława ze Skalbmierza.
W trakcie przechadzki po Collegium Maius posłuchać można było opowieści o uniwersyteckiej bibliotece i postaci Karola Estreichera starszego, dziejach Collegium Maius i mieszkającej tu niegdyś wspólnocie, profesorze Janie Brożku, studiującym tu Mikołaju Koperniku oraz królowej Jadwidze i jej fundacji na rzecz Uniwersytetu. Spotkanie zakończyło się w Sali Zielonej opowieścią o rodzinie Pusłowskich i wspaniałych pamiątkach pochodzących z ich zbiorów.
Ważnym punktem wycieczki było zwiedzanie stałych wystaw interaktywnych, m.in.: „Liczby są wszędzie”. Uczniowie mogli zobaczyć oraz popracować zgodnie z instrukcją na zapominanych urządzenia do liczenia sprzed „epoki komputera”, m.in. na: abaku, arytmometrze oraz suwaku logarytmicznym. Jak się okazało dla wielu dzieci, były to zupełnie nieznane słowa. Wszechobecne dziś komputery, monitory telewizyjne i wiele innych urządzeń przyjmują informacje wyłącznie w postaci ciągów zer i jedynek. Na wystawie znajdowały się modele, które wyjaśnią jak można zamienić teksty i obrazy w kod zrozumiały dla komputera. Swoich umiejętności w kodowaniu i szyfrowaniu można było spróbować układając lub łamiąc proste szyfry liczbowe. Ekspozycja zawierała także 35 modeli, na których można wykonać 65 doświadczeń ilustrujących dwa obszary zagadnień: fale i drgania.
Dla miłośników matematyki została przygotowana lekcja pt.: „Matematyka dźwięków”. Podczas tej lekcji instruktor starał się udowodnić, iż muzyka jest zbudowana na matematyce. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem i aktywnością uczniów, a zakończyły się wspólnym muzykowaniem, wykonaniem utworu pt.: Oda do radości”. Przybliżone zostały takie pojęcia jak dźwięk, barwa, wysokość, częstotliwość, oktawa.
Na zakończenie wycieczki, pani przewodnik oprowadziła dzieci po Rynku, gdzie wysłuchały hejnału oraz legendy z nim związanej.
Małgorzata Drzewiecka