Usuwanie azbestu z terenu gminy w 2024 r.
Gmina Mierzęcice po raz kolejny planuje złożenie wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (WFOŚiGW w Katowicach) w ramach programu „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest” przy udziale środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Od wielu lat Gmina Mierzęcice prowadzi liczne działania, których celem jest pozyskiwanie funduszy na wzmocnienie procesu oczyszczania gminy z azbestu. Przypominamy, że obowiązek usunięcia azbestu spoczywa na właścicielach budynków - mają oni na to czas do końca 2032 r. Wyroby zwierające azbest mogą usuwać tylko wyspecjalizowane firmy, posiadające zezwolenie na prowadzenie takiej działalności, a zdemontowane materiały muszą być przetransportowane na specjalnie wyznaczone składowisko.
W związku z powyższym właściciele nieruchomości zainteresowani uzyskaniem dofinansowania do demontażu i/lub odebrania zdemontowanych wyrobów zawierających azbest, proszeni są o złożenie w tym zakresie deklaracji do Urzędu Gminy w Mierzęcicach ul. Wolności 95, w terminie do 26 kwietnia 2024 r. (piątek).
Na podstawie złożonych do tut. Urzędu deklaracji, opracowany zostanie wniosek do WFOŚiWG w Katowicach o dofinansowanie do demontażu i/lub odebrania zdemontowanych wyrobów zawierających azbest w 2024 r.
Wysokość dofinasowania wraz z udziałem środków z budżetu gminy będzie wynosiła 100% kosztów kwalifikowalnych.
Po przyznaniu dofinansowania przez WFOŚiGW w Katowicach, demontaż azbestu oraz jego utylizacja zostanie wykonany przez firmę wyłonioną przez Gminę.
Dofinansowanie w ramach „Ogólnopolskiego program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest” nie obejmuje wykonania nowego pokrycia dachu budynku. W ramach zadania nie mogą być finansowane przedsięwzięcia realizowane w gospodarstwach rolnych należących do beneficjentów Działania A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Telefon kontaktowy: 32 288 79 00 wew. 221 lub 217.
Do deklaracji należy dołączyć:
- Zdjęcia obiektów, z których planowany jest demontaż azbestu / miejsc składowania azbestu (już zdemontowanego), umożliwiające identyfikację ich położenia;
- Wypełnioną informację o wyrobach zawierających azbest;
- Wypełnioną ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest;
- Oświadczenie, czy na planowane zadanie uzyskano dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy na wymianę azbestowych pokryć dachowych na budynkach wykorzystywanych do produkcji rolnej;
- Zgodę na wykonanie inwestycji przez pozostałych współwłaścicieli nieruchomości – w przypadku, gdy nieruchomość pozostaje we współwłasności.
Do pobrania:
- Druk deklaracji przystąpienia do programu unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest w 2024 r.
- Druk informacji o wyrobach zawierających azbest
- Wzór wypełnienia informacji o wyrobach zawierających azbest
- Druk oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
- Wzór wypełnienia oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
- Druk oświadczenia - zgoda na wykonanie inwestycji pozostałych współwłaścicieli nieruchomości
- Druk oświadczania, czy na planowane zadanie uzyskano dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy na wymianę azbestowych pokryć dachowych na budynkach wykorzystywanych do produkcji rolnej;