Skip to main content
  • Widok na miasto i smog
    "Uchwała antysmogowa" - kiedy należy wymienić posiadany kocioł, piec lub kominek?
    Od 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała NR V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląsk...
  • Baner przedstawiający samochód odśnieżający
    Informacja o prowadzeniu „Akcji Zima” w sezonie 2024 - 2025
    W związku ze zbliżającym się  okresem zimowym przekazujemy Państwu informację o przebiegu „Akcji Zima” na terenie Gminy Mierzęcice. Drogi krajowe: odcinek drogi krajowej nr 78 położony w gr...
  • Baner informujący o spotkaniach z ecodoradcą
    Nadchodzące dyżury ekodoradcy
    Zapraszamy serdecznie na nadchodzące spotkania z ekodoradcą, które odbędą się w następujących terminach: 8 listopada 2024 r. w godzinach 9:00 – 14:00, 13 listopada 2024 r. w godzinach 9:00 –...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Ruszyła kolejna edycja Mojego Prądu – programu dofinansowań do mikroinstalacji fotowoltaicznych
    Mój Prąd to niezwykle popularny program umożliwiający otrzymanie dofinansowania na zakup fotowoltaiki oraz towarzyszących jej urządzeń. Kolejne edycje programu (a było ich już pięć) cieszą się dużą...
  • Aplikcja Eco Mierzęcice
    Aplikcja Eco Mierzęcice

    Harmonogram odbioru odpadów oraz powiadomienia w Twoim telefonie...

  • System Informacji Przestrzennej

    System Informacji Przestrzennej Gminy Mierzęcice oraz ewidencja gminnych zbiorów i usług danych przestrzennych


05 styczeń 2012

Kontrowersyjny wariant nr 4 budowy drogi do bazy GTL CARGO w miejscowości Mierzęcice

Miniatura - Herb Gminy Mierzęcice

W numerze 9/2011 „Panoramy Gminy Mierzęcice” ukazał się artykuł pt: „Najkorzystniejszy jest wariant nr 4”. Dotyczył on przeprowadzonych przez Pracownię Inżynierską KLOTOIDA M. Bajor, A. Zygmunt Sp. j. konsultacji społecznych, w związku z opracowywaną na zlecenie inwestora, którym jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach „Wielowariantową koncepcją połączenia drogi krajowej S1 od węzła Mierzęcice z GTL CARGO w miejscowości Mierzęcice”.

 

Opracowywana dokumentacja ma na celu określenie lokalizacji możliwych korytarzy dla przeprowadzenia trasy drogowej wraz z wytypowaniem wariantu najmniej kolizyjnego pod względem środowiskowym i społecznym.

Ze strony inwestora zostały zaproponowane dwa warianty przebiegu drogi. Warianty te zakładają wykorzystanie istniejącej drogi (ul. Wspólna) a następnie wykonanie nowego połączenia z planowaną bazą CARGO za pomocą odcinka prostego lub za pomocą kombinacji łuków poziomych w kierunku zachodnim.

Po posiedzeniu II Rady Technicznej jaka została zorganizowana w siedzibie inwestora z udziałem Wójta Gminy Mierzęcice Grzegorza Podlejskiego oraz przedstawicieli Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., Powiatowego Zarządu Dróg w Będzinie oraz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie wyłoniły się kolejne dwa warianty. Wariant nr 3 zakłada połączenie z Węzłem Mierzęcice a następnie wykonie nowego odcinka przecinającego kompleks leśny na wschód od istniejącej drogi (ul. Wspólna). Natomiast wariant nr 4 przewiduje połączenie z Węzłem Mierzęcice a następnie poprowadzenie trasy po zachodniej stronie drogi istniejącej (ul. Wspólna), w miejscu w którym kończy się zwarta zabudowa mieszkaniowa. 

Wariant nr 4 został zaproponowany przez Wójta, którego warunkiem było wykonanie połączenia planowanej drogi do bazy CARGO z istniejącą siecią drogową (ul. Kolejowa), poprzez wykonanie wjazdu i zjazdu, aby zapewniona była  obsługa terenów przemysłowych przyległych do miejsca planowanego przedsięwzięcia, w tym terenu inwestycyjnego pod bazę logistyczną. Wykonanie takiego połączenia będzie korzystne z uwagi na odciążenie istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdującej się przy ul. Kolejowej i ul. Szkolnej w Mierzęcicach
a także ul. Wojska Polskiego w Nowej Wsi od uciążliwego ruchu pojazdów obsługujących tereny przemysłowe. Oprócz wariantu nr 4 Wójt Gminy Mierzęcice  zaproponował też inne warianty, zakładające jak najdalsze odsunięcie planowanej drogi od zabudowy mieszkaniowej. Zostały one jednak odrzucone z uwagi na konieczność spełnienia parametrów dla drogi klasy G (głównej).

Po zakończeniu konsultacji społecznych i podaniu przez Pracownię Inżynierską KLOTOIDA do publicznej wiadomości raportu z przeprowadzonych działań informacyjno – konsultacyjnych do wariantu nr 4 został złożony sprzeciw mieszkańców.

Odpowiadając na złożony sprzeciw, Wójt Gminy Mierzęcice zorganizował w dniu 07 listopada 2011 r. spotkanie, podczas którego przedstawił w formie prezentacji multimedialnej oraz omówił wszystkie zaproponowane warianty przebiegu nowoprojektowanej drogi. Na spotkanie zostały zaproszone osoby, które podpisały się pod sprzeciwem.

Z dyskusji na temat zaproponowanych przebiegów wariantów wysunął się wniosek, aby projektowana droga przebiegała jak najdalej od zabudowy mieszkaniowej oraz aby w fazie opracowywania projektu zostały zaprojektowane wjazdy i zjazdy umożliwiające połączenie nowoprojektowanej drogi z istniejącą infrastrukturą drogową.

Pismem z dnia 14 grudnia 2011 r. została przekazana do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach i Pracowni Inżynierskiej KLOTOIDA mapa poglądowa ze skorygowaną wersją wariantu nr 4, zgodnie z sugestiami mieszkańców.

Inwestor (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach) w odpowiedzi na pismo poinformował, że działania informacyjno – konsultacyjne dla przedmiotowego zadania stanowiły element składowy prac nad dokumentem „Wielowariantowa koncepcja połączenia drogi krajowej S1 od węzła Mierzęcice z GTL CARGO w miejscowości Mierzęcice”. Uwagi i wnioski mieszkańców gminy oraz lokalnych jednostek administracyjnych, wnoszone w trakcie przygotowywania koncepcji były analizowane przez Projektanta w porozumieniu z Inwestorem i w uzasadnionych przypadkach uwzględnione w procesie przygotowywania dokumentu. Zakończenie prac nad dokumentem nastąpiło w dniu 28.10.2011 r., w związku z czym przekazana propozycja ze skorygowaną wersją wariantu nr 4 obecnie nie będzie rozpatrywana.

Natomiast w piśmie tym nie została zawarta informacja, który z analizowanych wariantów będzie rekomendowany do uzyskania decyzji środowiskowej oraz decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.