Skip to main content
  • Widok na miasto i smog
    "Uchwała antysmogowa" - kiedy należy wymienić posiadany kocioł, piec lub kominek?
    Od 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała NR V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląsk...
  • Baner informujący o spotkaniach z ecodoradcą
    Nadchodzące spotkania z ekodoradcą
    Zapraszamy serdecznie na nadchodzące spotkania z ekodoradcą, które odbędą się w następujących terminach: 7 sierpnia 2024r. w godzinach 9:00 -14:00, 21 sierpnia 2024 r. w godzinach 9:00 – 14:...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Inwentaryzacja wyrobów azbestowych w Gminie Mierzęcice
    Urząd Gminy Mierzęcice informuje, że w dniach 05 - 31 sierpnia br. na terenie Gminy Mierzęcice, przeprowadzona zostanie aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Pracownicy firmy GR...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Ruszyła kolejna edycja Mojego Prądu – programu dofinansowań do mikroinstalacji fotowoltaicznych
    Mój Prąd to niezwykle popularny program umożliwiający otrzymanie dofinansowania na zakup fotowoltaiki oraz towarzyszących jej urządzeń. Kolejne edycje programu (a było ich już pięć) cieszą się dużą...
  • Aplikcja Eco Mierzęcice
    Aplikcja Eco Mierzęcice

    Harmonogram odbioru odpadów oraz powiadomienia w Twoim telefonie...

  • System Informacji Przestrzennej

    System Informacji Przestrzennej Gminy Mierzęcice oraz ewidencja gminnych zbiorów i usług danych przestrzennych


24 lipiec 2017

Zmiana nazw ulic w Gminie Mierzęcice

W ostatnim czasie kwestie związane z tzw. dekomunizacją ulic pojawiły się również w naszej gminie. Obowiązek zmiany nazw wynika z ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej  (Dz.U. z 2016r.,poz.744).

Jednostki samorządu terytorialnego (albo związki jednostek samorządu terytorialnego i związki metropolitalne) mają ustawowy obowiązek - w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. - zmienić nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym dróg, ulic, mostów i placów, upamiętniające osoby, organizacje, wydarzenia lub daty symbolizujące komunizm lub inny ustrój totalitarny albo też propagujące taki ustrój w inny sposób.


Ustawowa zmiana nazwy ulicy nie oznacza wymiany dokumentów

Art. 5 ust. 2 wspomnianej wyżej Ustawy przesądza, że zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie ustawy nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową - są one nadal ważne, co oznacza, że:

  • Nie trzeba wymieniać dokumentów osobistych, prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdów ani innych dokumentów zawierających dotychczasową nazwę - będą ważne dopóki nie upłynie ich termin ważności.
  • Zmiana nazwy ulicy nie będzie powodować problemów z dostarczaniem korespondencji pod dotychczasowy adres.


Co więcej, nie ma opłat za zmiany wprowadzane w księgach wieczystych, rejestrach, ewidencjach i pismach urzędowych, ponieważ zgodnie z Ustawą (art. 5 ust.1): „pisma oraz postępowania sądowe i administracyjne w sprawach dotyczących ujawnienia w księgach wieczystych oraz uwzględnienia w rejestrach, ewidencjach i dokumentach urzędowych zmiany nazwy dokonanej na podstawie ustawy są wolne od opłat”.
 
Obowiązek zmiany nazw ulic w Gminie Mierzęcice spada na Radę Gminy, bowiem zgodnie a art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym podejmowanie uchwał w sprawach nadania nazw ulic należy do wyłącznej właściwości rady gminy.

W związku z tym, iż weryfikacją nazw miejsc i ulic podlegających zmianie na podstawie Ustawy zajmuje się Instytut Pamięci Narodowej, władze Gminy Mierzęcice wystąpiły do Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Katowicach przesyłając nazwy wszystkich ulic występujących na terenie naszej Gminy celem weryfikacji (poniżej publikujemy odpowiedź IPN).

 

Dokumenty do pobrania: