Zmiana przepisów dotyczących wycinki drzew i krzewów na prywatnych nieruchomościach
Zgodnie z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody, która weszła w życie 17 czerwca br., planowane usunięcie drzew i krzewów (na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej) z nieruchomości, stanowiących własność osób fizycznych wymaga zgłoszenia w Urzędzie Gminy.
Zezwolenie na usunięcie drzewa z nieruchomości wymagane jest również w przypadku gdy nieruchomość ta:
- stanowi własność osób fizycznych i przeznaczona jest na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- stanowi własność inną niż osób fizycznych tj. osób prawnych, jednostek organizacyjnych i in.
Przepisów nie stosuje się w przypadku drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- drzew i krzewów owocowych,
- krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2,
- krzewów rosnących na terenach pokrytych roślinnością pełniących funkcje ozdobne,
- drzew i krzewów na plantacjach lub w lasach
- drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego.
Zgłoszenie o wycinkę drzew powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy
- oznaczenie nieruchomości z której ma być usunięte
- rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia Wójt Gminy za pośrednictwem pracownika urzędu, dokonuje oględzin ustalając nazwę gatunku drzewa oraz obwód pnia ustalony na wysokości 5 cm. Z oględzin sporządza się protokół.
W terminie 14 dni od dnia oględzin Wójt Gminy może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości na której rosło usunięte drzewo, wówczas na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usuniecie drzewa.
Usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem terminu (na wniesienie sprzeciwu przez Wójta Gminy) a także pomimo sprzeciwu organu i bez wymaganego zezwolenia skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej. Wysokość kar i wysokość opłat za usunięcie drzewa zostanie ustalona przez Ministra Środowiska.