Skip to main content
  • Widok na miasto i smog
    "Uchwała antysmogowa" - kiedy należy wymienić posiadany kocioł, piec lub kominek?
    Od 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała NR V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląsk...
  • Baner informujący o spotkaniach z ecodoradcą
    Nadchodzące spotkania z ekodoradcą
    Zapraszamy serdecznie na nadchodzące spotkania z ekodoradcą, które odbędą się w następujących terminach: 7 sierpnia 2024r. w godzinach 9:00 -14:00, 21 sierpnia 2024 r. w godzinach 9:00 – 14:...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Inwentaryzacja wyrobów azbestowych w Gminie Mierzęcice
    Urząd Gminy Mierzęcice informuje, że w dniach 05 - 31 sierpnia br. na terenie Gminy Mierzęcice, przeprowadzona zostanie aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Pracownicy firmy GR...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Ruszyła kolejna edycja Mojego Prądu – programu dofinansowań do mikroinstalacji fotowoltaicznych
    Mój Prąd to niezwykle popularny program umożliwiający otrzymanie dofinansowania na zakup fotowoltaiki oraz towarzyszących jej urządzeń. Kolejne edycje programu (a było ich już pięć) cieszą się dużą...
  • Aplikcja Eco Mierzęcice
    Aplikcja Eco Mierzęcice

    Harmonogram odbioru odpadów oraz powiadomienia w Twoim telefonie...

  • System Informacji Przestrzennej

    System Informacji Przestrzennej Gminy Mierzęcice oraz ewidencja gminnych zbiorów i usług danych przestrzennych


31 sierpień 2015

Powiatowy Rzecznik Konsumenta radzi

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać naszej reklamacji, ubezpieczyciel zaniża wartość odszkodowania, a bank odmawia zwrotu niesłusznie pobranej opłaty?  Czy konieczna jest droga sądowa? Nie od razu. Najpierw warto skorzystać z możliwości polubownego załatwienia sporu. Aby nam to ułatwić, powołano szereg instytucji pomagających konsumentom w sporach z przedsiębiorcami.


Poza Rzecznikiem Konsumentów, Federacją Konsumentów czy Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich, istnieje wiele instytucji uprawnionych do działań mediacyjnych czy rozstrzygania sporów.

Do kogo możemy się zwróć?

Jeśli nasz problem dotyczy sporu z operatorem telekomunikacyjnym lub pocztowym, właściwy będzie URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ. W UKE działa Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK), gdzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:15 do 16:15 pod numerem telefonu: 801 900 853 lub (22) 534 91 74 na pytania użytkowników odpowiadają pracownicy zajmujący się prawami konsumenta w zakresie usług telekomunikacyjnych i pocztowych.

Kiedy wyczerpaliśmy drogę postępowania reklamacyjnego, możemy złożyć wniosek o interwencję do Prezesa UKE. Postępowanie jest bezpłatne dla konsumenta. Przy UKE działa również Stały Polubowny Sąd Konsumencki. Opłata za wniesienie pozwu wynosi 100zł.

Delegatura UKE w Siemianowicach Śląskich
41-106 Siemianowice Śląskie, ul. Walerego Wróblewskiego 75
Tel. (32) 220 75 75
Fax (32) 220 76 05
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 
Jeśli toczymy spór z bankiem, a wartość przedmiotu sporu nie przekracza 8000zł, możemy zwrócić się z wnioskiem do ARBITRA BANKOWEGO. https://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc

Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich i został powołany w celu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami - klientami banków a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta.

Każda sprawa kończy się orzeczeniem, w którym albo żądana kwota jest zasądzana od banku na rzecz wnioskodawcy albo - gdy skarżący nie ma racji, jego roszczenia są oddalane. Klient ma gwarancję, że jeżeli wygra, to w terminie 14 dni otrzyma pieniądze i sprawa zostanie zakończona. Aby można było złożyć wniosek musi zostać wyczerpane postępowanie reklamacyjne w banku. Opłata za złożenie wniosku wynosi 50zł.

Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
Tel. (22) 48 68 400

 
Jeśli toczymy spór z instytucją finansową podlegającą nadzorowi KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO a wartość sporu przekracza 500zł lub dotyczy spraw niemajątkowych, możemy złożyć wniosek o mediację lub wniosek o postępowanie arbitrażowe przed Sądem Polubownym przy KNF. Opłata związana jest z wartością przedmiotu sporu (100 - 250zł).

Sąd Polubowny przy KNF
Pl.Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Tel.: (22) 26 24 054
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 
Jeżeli problem dotyczy ubezpieczenia, o udzielenie informacji czy pomoc możemy zgłosić się do RZECZNIKA UBEZPIECZONYCH, który reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków otwartych funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych. Na stronie internetowej rzecznika znajdziemy szereg porad i odpowiedzi na pytania w zakresie prawa ubezpieczeń http://www.rzu.gov.pl/.

W sytuacji, gdy naszym zdaniem zakład ubezpieczeń, powszechne towarzystwo emerytalne lub inny podmiot naruszył prawo lub interesy ubezpieczonych, można w trybie pisemnej skargi zwrócić się o pomoc do Rzecznika Ubezpieczonych, a pod numerami telefonów dyżurują eksperci z zakresu ubezpieczeń.

Dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu ubezpieczeń gospodarczych (ubezpieczenia komunikacyjne; na życie; NNW; domów; mieszkań; turystyczne; kredytów; małych i średnich przedsiębiorstw; rolnych etc.) odbywa się pod nr telefonu (22) 333 73 28, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 18:00.

Dyżur telefoniczny ekspertów w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych odbywa się pod nr telefonu (22) 333 73 26 lub (22) 333 73 27, od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00 - 15:00.

Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 87
02-001 Warszawa
Tel. (22) 333 73 26, (22) 333 73 27

Kolejną instytucją świadczącą pomoc konsumentom jest INSPEKCJA HANDLOWA. PIH zajmuje się kontrolą legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług, kontrolą produktów w rozumieniu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, podejmowaniem mediacji w celu ochrony konsumentów, prowadzeniem stałych polubownych sądów konsumenckich, prowadzeniem poradnictwa dla konsumentów. Na stronie internetowej IH znajdziemy również listę rzeczoznawców z różnych branż http://www.ih.katowice.pl

Wojewódzki Inspektorat
Inspekcji Handlowej w Katowicach
ul. Brata Alberta 4
40-951 Katowice
skrytka pocztowa nr 178
Tel. centr.: (32) 35 68 100
Fax: (32) 35 68 103
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 
Jeżeli toczymy spór z przedsiębiorcą zagranicznym z obszaru Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, o pomoc możemy zwrócić się do EUROPEJSKIEGO CENTRUM KONSUMENCKIEGO. Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce należy do ECC - Net, sieci centrów, które informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej, bezpłatnie udzielają porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na przedsiębiorców związane z zakupami w innych krajach UE, Norwegii i Islandii oraz podróżami po Europie.

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Tel.: (22 55 60 118, dyżury prawników od pn. do pt w godz.: 10-14),
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 

Konflikt z przewoźnikiem lotniczym pomoże nam rozwiązać PREZES URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO. Skargę na naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE można wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika tylko i wyłącznie w sytuacji:

  • Odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera
  • Odwołania lotu
  • Dużego opóźnienia lotu


Skargę wnosimy na specjalnym formularzu dostępnym na stronie internetowej http://www.ulc.gov.pl, a postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której Prezes ULC określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

Urząd Lotnictwa Cywilnego

ul. M. Flisa 2
02-247 Warszawa
Tel.: (22) 520 72 00

 
Gdy nasz pociąg znacznie się opóźnił lub został odwołany,  a przewoźnik kolejowy odmówił uznania reklamacji, możemy zwrócić się do URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO

Al. Jerozolimskie 134

02-305 Warszawa
Tel. 801 044 080 i (22) 460-40-80
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

 Źródło: http://powiat.bedzin.pl/