Uwaga na nieuczciwych przedstawicieli handlowych !!!
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Będzinie otrzymuje sygnały od mieszkańców powiatu dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych przedstawicieli handlowych polegających na nakłonieniu do podpisania niekorzystnych umów z nowym sprzedawcą energii elektrycznej.
Najczęściej przedstawiciele handlowi reprezentujący przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się sprzedażą energii elektrycznej:
- przedstawiają się, niezgodnie z prawdą, jako pracownicy TAURON,
- fałszywie informują, iż w związku ze zmianami przepisów prawa, cen konieczna jest aktualizacja umów,
- po podpisaniu przez konsumenta dokumentów nie pozostawiają egzemplarzy dla osoby, która je podpisała,
- nie informują o 10-dniowym prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem (od 25 grudnia 2014 r. to prawo obowiązuje przez 14 dni),
- ponaglają konsumentów do jak najszybszego podpisania dokumentów bez możliwości wcześniejszego zapoznania się z ich treścią,
- proponują rzekomo korzystną ofertę sprzedaży energii elektrycznej, ale gdy już taką umowę klient podpisze, wówczas okazuje się, że za prąd płaci więcej.
Wprowadzającą w błąd jest informacja przekazywana konsumentom o konieczności podpisania nowej umowy dotyczącej energii elektrycznej. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest wolnym wyborem konsumenta!
Konsument przed podpisaniem umowy powinien:
- upewnić się, że dana osoba to rzeczywiście przedstawiciel przedsiębiorstwa energetycznego, za którego się podaje - poprosić o okazanie legitymacji służbowej bądź identyfikatora, upoważnienia,
- dokładnie zapoznać się z treścią umowy (opłaty, okres obowiązywania umowy, warunki rozwiązania),
- nie ulegać presji przedstawiciela handlowego, który ponagla do podpisania umowy bez uprzedniego jej przeczytania.
Jeśli zbyt późno zorientujemy się w sytuacji i podpiszemy niechcianą umowę? Warto wtedy wiedzieć i zapamiętać, że każdą umowę podpisaną poza lokalem przedsiębiorstwa można zerwać w ciągu 10 dni (od 25 grudnia 2014r. czas na odstąpienie os umowy 14 dni) bez podawania przyczyny - wystarczy przesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy do sprzedawcy najlepiej listem poleconym. Decyduje data nadania listu.
Maria Hudzik
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Będzinie
Źródło: http://powiat.bedzin.pl/