Wykorzystanie środków unijnych w edukacji szkolnej
28 marca 2014 roku w Zespole Szkół w Porębie odbyła się debata „Wykorzystanie środków unijnych w edukacji szkolnej”, w której udział wzięły Natalia Majcherczyk, Daria Cichopek i Aleksandra Wojdas wraz z opiekunem panią Katarzyną Kobiałką oraz Panią Dyrektor Teresą Banaś.
W debacie była mowa o programie Leonardo da Vinci "Uczenie się przez całe życie” i o projektach: E-Twinning, "Mam zawód mam pracę w regionie" oraz o wymianie młodzieży Comenius Regio. Gościem specjalnym debaty był Poseł do Parlamentu Europejskiego, Premier Rządu RP w latach 1997-2001 prof. Jerzy Buzek. Ponadto w dyskusji uczestniczyli Poseł na Sejm RP Krystyna Szumilas, Starosta Powiatu Zawierciańskiego Rafał Krupa, Prezydent Zawiercia Ryszard Mach, Burmistrz Poręby Marek Śliwa, Naczelnik Wydziału Edukacji Jerzy Muc oraz radni, dyrektorzy szkół, nauczyciele i uczniowie.
Premier Jerzy Buzek sprecyzował kierunki, w których będą się rozwijały projekty finansowane przez Unię Europejską dla uczniów i studentów, Pani Poseł Szumilas przedstawiła propozycje dla młodzieży na lata 2014 - 2020. Premier Jerzy Buzek chętnie rozmawiał z młodzieżą, pozował do zdjęć i z pewnością zapisał się w ich pamięci jako niezwykle kompetentny i ujmujący człowiek, o niezwykłej kulturze, a są to cechy, niestety, coraz rzadziej spotykane wśród polityków.
Dziewczęta z naszej szkoły miały możliwość zadać nurtujące pytania dotyczące wykorzystania środków unijnych i projektów realizowanych w szkołach. Dowiedziały się, że projekty finansowane z Unii Europejskiej mogą być realizowane w każdej szkole i nie ma żadnych ograniczeń, np. typ szkoły (szkoła specjalna), a kraje tzw. Starej jak i Nowej Unii bardzo chętnie angażują się w tego typu projekty, a pula pieniędzy przekazywanych tym krajom jest zazwyczaj taka sama, lub występują minimalne różnice. Dowiedziały się również ile środków wydano na sfinansowanie projektów - a było to ponad miliard euro! Wszyscy uczestnicy debaty dowiedzieli się o wielu ważnych, a jednak niezbyt oczywistych sprawach, zrozumieli co daje im udział w projektach i docenili możliwości stworzone im przez fundusze unijne.
Daria Cichopek,
Natalia Majcherczyk