Jak wybrać szkołę ponadgimnazjalną?
Maj to tradycyjnie miesiąc matur i kwitnących kasztanów. Ale to również czas podejmowania przez gimnazjalistów i ich rodziców decyzji o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej.
Na pewno należy wziąć pod uwagę wiele czynników: ofertę edukacyjną (profil, kierunek kształcenia, który spełnia oczekiwania kandydata, gwarancję realizacji wybranych rozszerzeń, zajęcia dodatkowe), warunki dojazdu (lokalizacja szkoły w pobliżu przystanków, w bezpiecznej części miasta, bez przesiadek), szeroko rozumianą atmosferę szkoły (przyjazna kadra nauczycielska, zgrany zespół uczniów, brak anonimowości, dobra współpraca z rodzicami, różnorodność działań na rzecz rozwoju zainteresowań).
To na pewno niełatwa decyzja, zwłaszcza w dzisiejszej sytuacji ekonomiczno – społecznej kraju. Planując naukę w szkole ponadgimnazjalnej, tak naprawdę wybiera się swój przyszły zawód i pracę. Warto zatem szukać zawodów z przyszłością i w miarę wcześnie zaplanować swą ścieżkę kariery. Sukces zapewni wielokierunkowe wykształcenie, pozwalające zdobyć zatrudnienie w wielu gałęziach gospodarki.
Warto zatem zastanowić się nad pracą w branży turystycznej. To jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki. Stale wzrasta zapotrzebowanie na profesjonalną i wykwalifikowaną kadrę, pojawiają się nowe zawody, niektóre bardzo dobrze płatne np. menedżer przedsiębiorstw i organizacji turystycznych, animator rekreacji, moderator turystyki. Rozwija się turystyka motywacyjna, kulinarna, agroturystyka.
Turystyka to dziś jedna z największych gałęzi gospodarki na świecie. Zdaniem ekspertów sektor ten staje się kołem napędowym wzrostu gospodarczego UE. Kreując nowe miejsce pracy, stanowi dla wielu młodych ludzi atrakcyjną ofertę zawodową - powiedziała Maria Grzechynka – Kanclerz Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej.
Odpowiedzią na potrzeby rynku jest na pewno klasa turystyczno – językowa w III LO im. Cypriana Kamila Norwida w Będzinie otwarta pod patronatem SWTiE w Suchej Beskidzkiej - najlepszej uczelni turystycznej w kraju! Szkoła, bazując na niezmiennie od lat wysokim poziomie kształcenia w zakresie geografii i języków obcych, stworzyła ofertę wzbogaconą o elementy kształcenia zawodowego – organizacja ruchu turystycznego, język angielski zawodowy - English in tourism.
W klasie tej będzie wdrożony autorski program współpracy naukowo - dydaktycznej COLUMBUS – powiedziała Beata Polaniecka, dyrektor będzińskiego „Norwida”. Celem tego programu jest budowanie ścieżki kariery zawodowej absolwentów gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej tak, aby w efekcie przygotowywać specjalistów w dziedzinie szeroko rozumianej turystyki, którzy doskonale poradzą sobie na europejskim, wymagającym rynku pracy. Nasi uczniowie będą mogli korzystać z wiedzy i doświadczeń pracowników naukowych wyższych uczelni m.in. w ramach comiesięcznych wykładów monograficznych oraz cyklicznych spotkań z podróżnikami.
Absolwenci tej klasy będą mogli podjąć studia na kierunkach związanych nie tylko z turystyką, ale również językami obcymi i geografią. Umiejętności takie jak: planowanie i organizacja pracy, posługiwanie się nowoczesnymi środkami przekazu, praca biurowa - pozwolą podjąć pracę w kraju i za granicą.
Beata Polaniecka