Skip to main content
  • Widok na miasto i smog
    "Uchwała antysmogowa" - kiedy należy wymienić posiadany kocioł, piec lub kominek?
    Od 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała NR V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląsk...
  • Baner informujący o spotkaniach z ecodoradcą
    Nadchodzące dyżury ekodoradcy
    Zapraszamy serdecznie na nadchodzące spotkania z ekodoradcą, które odbędą się w następujących terminach: 9 października 2024 r. w godzinach 9:00 – 14:00, 18 października 2024 r. w godzinach ...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Ruszyła kolejna edycja Mojego Prądu – programu dofinansowań do mikroinstalacji fotowoltaicznych
    Mój Prąd to niezwykle popularny program umożliwiający otrzymanie dofinansowania na zakup fotowoltaiki oraz towarzyszących jej urządzeń. Kolejne edycje programu (a było ich już pięć) cieszą się dużą...
  • Aplikcja Eco Mierzęcice
    Aplikcja Eco Mierzęcice

    Harmonogram odbioru odpadów oraz powiadomienia w Twoim telefonie...

  • System Informacji Przestrzennej

    System Informacji Przestrzennej Gminy Mierzęcice oraz ewidencja gminnych zbiorów i usług danych przestrzennych

18 maj 2012

Gimnazjaliści dziennikarzami

Uczniowie Gimnazjów w Nowej Wsi i w Mierzęcicach uczestniczą w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej „IV Władza”, w trakcie którego poznają tajniki dziennikarstwa telewizyjnego oraz techniki reklamy.



Czwartek. Około godziny 15.15. Budynek Gimnazjum Mierzęcicach. W jednej z sal grupa uczniów Gimnazjum w Nowej Wsi i Gimnazjum w Mierzęcicach pracowicie rozkłada statywy, zawiesza oświetlenie studyjne, mocuje kamerę. Na biurku pojawia się profesjonalny sprzęt montażowy. Ktoś kto zajrzałby tu przypadkiem, mógłby odnieść wrażenie, że gimnazjaliści w trakcie rozmowy posługują się szyfrem. Padają słowa “stand up”, “off”, “render”, “voice over”, “news”. Czy to lekcja języka angielskiego z zastosowaniem tajemniczej metody dydaktycznej?! Nie. To cotygodniowe warsztaty dziennikarskie dla uczniów II i III klas gimnazjalnych. W czasie, gdy adepci sztuki operatorskiej, montażu i grafiki zgłębiają jej arkana, inna grupa młodych ludzi poznaje blaski i cienie zawodu dziennikarza. Uczniowie dowiadują się jak przygotować serwis informacyjny, jak zaprezentować prognozę pogody, czy wiadomości sportowe? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi - recepty. Ale kandydaci na dziennikarzy po każdych zajęciach są coraz bliżsi jej poznania. Kilka osób buduje studio telewizyjne wraz z jego pełną obsługą. Co tydzień, staje tu przed kamerą, w świetle lamp studyjnych, kolejnych kilka osób. Wcielają się w rolę reporterów, prezenterów: serwisów informacyjnych, sportowych, prognozy pogody. Nagrania realizują ich szkolni koledzy, którzy chwilę później na montażowym laptopie, w programie „Final Cut” zadbają o to, by wszystko było widać i słychać, a całość przypominała prawdziwy serwis informacyjny, wywiad, czy prognozę pogody. Występy przed kamerą poprzedzają ćwiczenia logopedyczne, których zdaniem jest „rozruszanie aparatu mowy”. W jaki sposób? Oto przykłady: „Jola lojalna i Jola nielojalna. I cóż, że ze Szwecji. Szwed wszedł w drzwi. Czy trzy cytrzystki na Cyprze grają na cytrze? Z czeskich strzech szło Czechów trzech”. Łatwo nie jest, ale po kilku minutach takich ćwiczeń każdy dziennikarz mówi wyraźniej, a „Szwed”, „trzy cytrzystki” i „Czechów trzech” wyraźnie poprawiają humory.


Jak zachęcić do kupna zupełnie niepotrzebnej rzeczy, a jak zniechęcić do wyjątkowej okazji - to ćwiczenia ze sztuki argumentacji. W trakcie zajęć wszyscy poznają techniki autoprezentacji, uczą się publicznych wystąpień i nabierają niezbędnej w takich sytuacjach pewności siebie oraz wiary we własne umiejętności.


- Każdy ma jakieś zalety, trzeba je w sobie odkryć i umiejętnie wyeksponować. Gimnazjalna redakcja zajmuje się relacjonowaniem wydarzeń z życia szkoły. Warsztaty to również okazja do zapoznania się z mechanizmami funkcjonowania Unii Europejskiej. Projekt „IV Władza” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. (W tym roku szkolnym projekty realizowano także w sąsiednich gminach).

 

Zdjęcie artykułu


W projekcie „IV Władza”, realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich uczestniczą gminy Świerklaniec, Bobrowniki, Mierzęcice i Ożarowice. Projekt, w tym roku szkolnym, realizowany w ramach zawartej umowy partnerskiej z „Grupą N” sp. z o.o. skierowany jest do uczniów klas III gimnazjum. Projektem objęto grupę kilkudziesięciu uczniów stojących przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej. W jego ramach prowadzone są kursy i szkolenia m.in. z zawodu: reportera, prezentera, operatora kamery, montażysty, grafika komputerowego, a także techniki autoprezentacji i przekazu werbalnego.